RunPlanner
System RunPlanner służy do przygotowywania programów informacyjnych, wspomagając pracę osób realizujących program: wydawców, producentów, realizatorów dźwięku i wizji, prezenterów itd. System może obsługiwać wiele współpracujących ze sobą redakcji.

System gromadzi i udostępnia treść depesz agencyjnych. Umożliwia otrzymywanie, gromadzenie i udostępniane materiałów opracowanych przez korespondentów lub nadesłane przez inne ośrodki.

W ramach systemu tworzone są scenariusze poszczególnych programów informacyjnych, system generuje interfejsy dla urządzeń studyjnych.

System  zawiera  w  sobie  rozwiniętą  funkcjonalność  systemów Flash-2001 oraz Runnner.

Depesze
System zawiera w sobie bogaty aparat wyszukiwania informacji w bazie depesz agencyjnych wg różnorodnych kryteriów np. według: słów kluczowych, dziedzin, czasu, języka, identyfikatorów, agencji, priorytetów i definiowanych przez użytkownika kategorii. Pozwala na wyszukiwanie dowolnej frazy w tekstach depesz.

Edytor tematów
Do edycji przygotowywanych materiałów system RunPlanner zawiera specjalizowany edytor. Umożliwia on edycję materiałów wraz z zapowiedziami, elementami oprawy, tekstami (felietonów, reportaży itp.), komentarzami dla realizacji, identyfikacją materiału wizyjnego oraz danymi liczbowymi takimi jak planowany i rzeczywisty czas trwania, tematu i jego składowych, time-code itp. Czas czytania tekstu jest szacowany automatycznie.

Grupowanie i przepływ informacji
Opracowywane tematy gromadzone są w listach tematów. Ich ilość i przeznaczenie mogą być różne w zależności od potrzeb. Służą one do organizowania przepływu informacji od autorów do zespołu wydającego, umożliwienia adjustacji i akceptacji tematów oraz ich wyboru przy edycji scenariuszy wydań. W szczególności mogą to być:
listy autorskie,
listy nadesłanych materiałów,
listy tematyczne (np. przeznaczone do adjustacji przez wydawców odpowiedzialnych za tematykę krajową, zagraniczną itp.),
listy materiałów gotowych, czekających na pobranie ich do scenariuszy wydań,
materiały, które "spadły" z bieżących wydań - do późniejszego wykorzystania itp.

Tematy na listach mogą być wyszukiwane i filtrowane według różnych kryteriów, jak autorzy, docelowe wydanie, tytuł lub jego fragment, słowa kluczowe, czas.

System umożliwia też tworzenie przechowywanie i wyszukiwanie w bazie danych pomocniczych informacji tekstowych, takich jak kalendaria, dane o charakterze backgroundowym itp.

Scenariusze
Tworzenie scenariuszy wydań programów informacyjnych jest głównym zadaniem systemu, które realizowane jest za pomocą Edytora scenariuszy. Scenariusze są prezentowane w systemie w sposób różnorodny - w zależności od etapu przygotowywania wydania oraz potrzeb różnych osób wchodzących w skład zespołu redagującego (realizatorzy, prezenterzy, wydawcy, kierownicy produkcji). W szczególności system zawiera układy scenariuszy służące do:
wstępnego planowania scenariusza,
zasadniczej budowy scenariusza,
edycja elementów wydania (np. przez autorów tematów, prezenterów),
wprowadzania time-code-ów i komentarzy realizacyjnych przez realizatorów, obsługę montażu itp.

Kształt i liczbę takich układów można dopasowywać elastycznie w zależności od potrzeb redakcji. Sposób prezentacji układów wydruków scenariusza opisany jest plikami XML interpretowanymi przez system.

Nowe scenariusze tworzone są na podstawie wzorców. Scenariusze mogą być budowane w różnorodny sposób: np. poprzez pobieranie tematów z list nowości, z innych scenariuszy, z list tematów wycofanych lub poprzez tworzenie tematów "od zera''. Tematy lub ich elementy mogą być przeredagowywane, usuwane lub przenoszone na listy "spadów". Można zmieniać kolejność tematów.

Podczas pracy w Edytorze scenariuszy prezentowane są tabele czasowe oraz różne wskaźniki pozwalające na bieżącą kontrolę bilansu czasowego i śledzenie stanu zaawansowania prac. Edytor pozwala na uruchamianie procedur weryfikacji spójności i kompletności danych.

"Fotografie" stanu scenariuszy mogą być cyklicznie przesyłane do systemu RunnerWWW dla prezentacji w przeglądarkach internetowych.

Profil studia
Tworzony w systemie RunPlanner opis tematu (przechowywany na listach tematów i w scenariuszach wydań) jest niezależny od urządzeń studyjnych. Takie podejście pozwala na edycję tematu niezależnie od wydania lub programu, w którym będzie emitowany, na przekazywanie takich tematów pomiędzy różnymi redakcjami oraz ośrodkami, bez nanoszenia żadnych zmian.

Powiązanie z konkretnymi urządzeniami emisyjnymi następuje poprzez wskazanie odpowiedniego profilu studia. Różne zestawy urządzeń emisyjnych opisywane są jako profile studia (dla tego samego studia może istnieć wiele profilów opisujących różne zestawy urządzeń wykorzystywanych przy emisji). Powiązanie konkretnego scenariusza z danym profilem studia może zostać zmienione nawet niedługo przed emisją.

MOS - integracja z produkcją i emisją
Dla integracji z systemami produkcji oraz emisji RunPlanner stosuje protokół MOS, który jest nowoczesnym standardem komunikacji pomiędzy systemem dziennikarskim a systemami produkcji TV. RunPlanner może wymieniać dane równolegle z różnymi systemami. W zależności od ich możliwości integracja poprzez MOS może pozwolić na:
informowanie na bieżąco systemu RunPlanner o istniejących obiektach filmowych i graficznych oraz ich statusie,
powiązanie obiektów z elementami scenariuszy i list tematów,
kreowanie obiektów na żądanie dziennikarza z systemu RunPlanner,
bieżącą synchronizację list emisyjnych,
podgląd i edycję obiektów filmowych i graficznych wywoływaną z systemu RunPlanner.

System jest wyposażony w elastyczne możliwości definiowania interfejsów MOS tak by mógł współpracować z różnymi systemami stosującymi różne wersje i warianty protokółu MOS.

Dane dla emisji
Dla urządzeń nie wyposażonych w protokół MOS system generuje dane w postaci plików wg określonego dla wydania profilu studia. RunPlanner uwzględnia formaty plików interfejsowych dla wielu stosowanych w TVP urządzeń emisyjnych (jak np. promptery, generatory znaków). Możliwe jest uzupełnianie systemu o nowe formaty danych dla wprowadzanych nowych urządzeń.

System sporządza różnorodne wydruki dla zespołu realizującego emisję - są one dostosowane do potrzeb funkcji jaką pełnią różne osoby (np. wydawcy, realizatora wizji i dźwięku, prezentera, operatora magnetowidów).

Inne cechy systemu
RunPlanner zawiera szereg udogodnień i funkcji:
edytor tekstów i bazy tekstów przeznaczone do przechowywania różnorodnych danych np. kalendariów, opisów filmów, materiałów background-owych,
archiwum wyemitowanych tematów,
moduł umożliwiający wycenę prac autorów tematów i zespołu przygotowującego wydania,
podsystem przesyłania komunikatów ułatwia komunikację pomiędzy współpracującymi ze sobą osobami,
możliwość przeglądania historii zmian w tematach, a także historii zmian w scenariuszach, pozwalające stwierdzić kiedy, przez kogo i jakie zmiany zostały wprowadzone w poszczególnych wydaniach.
przekazywanie danych dla innych systemów informatycznych, a w szczególności: dane dotyczące honorariów dla programów finansowych i dane dla systemów archiwizacyjnych.

Dostęp, uprawnienia
System, zawiera w sobie możliwości ograniczania dostępu do danych oraz ustawiania różnorodnych uprawnień użytkowników, a w szczególności:
przyporządkowanie osób do poszczególnych zespołów,
uprawnienia do list tematów i baz tekstów w zakresie ich przeglądu, edycji, akceptacji, kopiowania, usuwania pozycji itp.,
uprawnienia do ról wykonywanych w poszczególnych zespołach,
uprawnienia do edycji poszczególnych scenariuszy (z określeniem zakresu tej edycji),
udostępnianie scenariuszy dla przeglądu przez osoby spoza redakcji.

do góry 

© Copyright 2005-2006 by Cogito Software